torsdag 29 januari 2009

Filosofi A, Fördjupning: Immanuel Kant


Immanuel Kant


Immanuel Kant var en tysk filosof och professor som föddes i en hantverkarfamilj på våren 1724, han dog 1804. Kant var grundaren till den kritiska filosofin. Inte förrän på 1780-talet började Kant att undervisa i hans filosofi, då han blev allt mer känd, dessutom valde vetenskapsakademin i Berlin honom till medlem.

Ett filosofiskt verk av Kant som också är det mest betydelsefulla är Kritik av det rena förnuftet. Det är också en utav filosofins klassiker. Verket kom ut 1781 men en mer reviderad upplaga kom ut 1787. Kant brottades under sin karriär med att sammanföra Empirismen och Rationalismen. Empirismen som menade att våra sinnen är den enda kunskapskällan. Medan Rationalismen menade att det var tänkandet och förnuftet som var vår enda kunskapskälla.
Kant däremot ville visa att vi inte endast kunde ha förnuftet som kunskapskälla eller inte bara sinnena som kunskapskälla. Han ville visa att det ena präglades av det andra.


En stor fråga som Kant tog ställning till var:
Skapar vi själva vår värld?


Enligt Kant så skapar vi själva vår värld. Det är inte föremålet i sig som påverkar oss utan det är vår föreställning av föremålet som vi ser och som påverkar oss.
Kant menade att alla saker vi ser, ser ut så för att vi föreställer oss dem så. Skulle vi ha en annan föreställning av tinget så skulle det se ut på ett annat sätt.


"Hittills har man antagit att all vår kunskap måste rätta sig efter föremålen, men alla våra försök att med denna förutsättning öka vår kunskap om föremålen har misslyckats. Vi måste därför pröva om vi inte lyckas bättre om istället föremålen tvingas rätta sig efter vår kunskap." (kant)
Jag gillar Kants syn i stort, speciellt att varken empirismen eller rationalismen ensam kan ha rätt. Jag håller med honom i det. Jag tror inte att vi bara har en kunskapskälla. Jag tycker att när vi står inför en situation som vi aldrig förut har upplevt så kan vi inte veta vad som kommer hända. Vi har inga erfarenheter av det alltså. Men då kan vi genom vårt sunda förnuft bilda oss en uppfattning om vad som kommer att hända. Men om vi ställs inför en situation som vi har ställts inför tidigare kommer vi att använda först och främst våra erfarenheter för att se hur det utspelade sig förra gången och vårt sunda förnuft för att komma fram till om det är rimligt att det händer igen. Så jag håller med Kant i sitt tänkande att empirismen och rationalismen hör ihop.


"Kants epistemologi (kunskapsteori) beskrivs ofta, något förenklat, som en syntes mellan rationalism och empirism. I rationalistisk anda ansåg han att förnuftet snarare än erfarenheten ger den kunskap som är avgörande för vetenskapen. Å andra sidan bestred han att förnuftet ensamt, utan erfarenheten stöd, skulle kunna utgöra grunden för kunskap. Han höll med empiristerna om att ingen vetenskaplig kunskap är möjlig utan empiriska observationer. Syntesen av de två består i att Kant anser att förnuft och sinnen måste samverka. Kunskap förutsätter båda delarna."


Skapar vi själva vår värld?


En mycket svår fråga. Jag vill inte hålla med Kant i det men tanken är mycket frestande. Jag tycker att vi ser saker som de ser ut och inte som vi föreställer oss att de ska se ut. Men en hjärna som inte är "frisk" kan väl se saker på andra sätt än människor med en "frisk" hjärna. Då måste ju den "sjuka" hjärnan påverka föremålen så att de ser ut så. Men det betyder ju att vi som har en "frisk" hjärna lika gärna skulle kunna skapa våra föremål.
Men jag är ändå skeptisk. För om vi alla skulle skapa våran egen värld, borde det se väldigt olika ut från person till person. Frågar jag min kompis hur han tycker att rummet ser ut tror jag att jag kommer få en mycket liknande bild av det jag själv ser. Jag skulle ju kunna tänkas skapa den bilden efter att han säger det till mig, men nej. Om jag och min kompis skriver ner hur vi tycker stolen ser ut kommer vi beskriva den med fyra ben, en sitts och färgen är brun skulle vi båda skriva. Ska vi då skapa en exakt lika värld som den andra? Nej, vi måste se världen som den ser ut.


Jag tror att världen ser ut som den gör om nu gud har skapat den så eller om det är helt av naturen och naturlagar som skapat den så ser vi den så. Sen kan det skilja mellan person till person i hur de tolkar t ex ett träd, om det har många grenar eller få grenar beror ju på vilket träd de jämför med inte att de skapar var sitt träd i sinnet.


Tanken att det skulle finnas en värld som vi inte själva skapar som Kant döpte till "tinget i sig" är lite frestande. Jag tror säkert att det finns saker som vi inte ser med våra ögon eller ljud vi inte hör med våra öron. Men jag tror att det beror på de fysiologiska aspekterna. Att våra ögon inte uppfattar rörelser som är för ljusa eller snabba för våra ögon eller att våra öron inte uppfattar ljud som är över en viss M-Hz. Men det är ingen egen värld i sig utan de föremålen finns mitt bland oss på vår jord men vi har ännu inte uppfattat dem p.g.a. våra sinnens oförmåga.

Inga kommentarer: