torsdag 29 januari 2009

Filosofi A, Mål 3: Kunskap och skönhet

Kunskap och skönhet

[1. Reflektion och värdering: Har du någon stämpel - av dig själv eller av andra - för vissa ämnen eller färdigheter?]
1. Jag tror att allt handlar om vad man tycker om att göra och vad man tycker är roligt. Skulle inte jag tycka att matematik är roligt skulle jag antagligen inte heller ha "lätt för" det. Det handlar om inställning och sin syn på vad som är viktigt för en själv, tror jag. Jag har nog en stämpel att jag har "lätt för" hunddressyr och hundsport, eftersom jag tycker det är jätteroligt att sammarbeta med någon man kan ha roligt och lära sig utav. Jag tänker nog inte på vad jag har "svårt för" men tänker jag efter är det att säga nej, jag vill inte riskera att göra mina nära besvikna. Men jag försöker bättra mig för mitt eget bästa.

[2. Reflektion och värdering: Anser du att de tre ämnena fortfarandeär de tre viktigaste i din utbildning? Om inte vilka andra ämnen är det?]
2. Ja det håller jag med om, de är de tre ämnen som behövs för att vi ska kunna konversera ordentligt med varandra, eftersom det var de tre ämnena som användes under antikens tid kan man se de ämnena som de mest prioriterade. Än idag tycker jag det är viktigast att vi kan läsa, skriva och räka. Och de är även våra kärnämnen i skolan, med undantag från engelskan som i stort sätt tagit över latinet. Men även det är ett sätt att komunisera. Nu på den "nya tiden" tror jag även att det är viktig att vi lär oss vad som är rätt och fel, eftersom allt mer kriminalitet förekommer.

[3. Reflektion och värdering: Anser du att dessa fyra ämnen är viktigare för dig än de tre i trivium?]
3. För mig är dessa fyra i quadrivium inte lika "viktiga" som de tre i tvimium. Eftersom ämnen där vi lär oss skriva, läsa och räkna behövs det mycket läran och träning, det finns bara ett rätt liksom, ett intellekt. Musik däremot är någonting som man ska kunna till exempel uttrtycka sina känslor, det är ens egen konst och man kan få intryck av musik som ingen annan får. Det jag vill säga är att de tre ämnena i trivium är viktigare för mig att de finns i skolan eftersom man i början av skolan behöver mycket hjälp med det för att lära sig rätt. Senare under skolgången kan man ta in ämnen som quadrivium för att man ska kunna avända sig utav mer kreativa saker.

[4. Reflektion och värdering: Anser du att yrkesinriktade program är lika viktiga för samhället som de teoretiska? Ställer de större krav på eleverna? Eller mindre?]
4.Då det gäller denna fråga tycker jag att det verkligen är upp till var och en, inget är rätt eller fel. Men enligt mig är de teoretiska programmen viktigare eftersom de enligt mig ger en stadigare grund till framtiden. Yrkesinriktade program ger sällan direkt anställning som kanske är meningen, eftersom det inte är någon yrkesutbildning, utan ett gymnaieprogram. Jag tror att det ställt det krav de behövs på eleverna utifrån vad det är för arbetssätt.

[5. Reflektion och värdering: Vilket ämne skulle du kunna tänka dig som viktigt för ditt liv i framtiden? Tänker du läsa det?]
5. Just nu vet jag inte vilket ämne jag skulle tänka mig som viktigt i framtiden, just därför känner jag mig trygg inom mitt gymnasieval eftersom det ger ett brett utbud till vad jag vill läsa för ämnen i framtiden. Vårt samhälle förändras mycket på tre år, skulle jag valt en yrkesinriktat program för tre år sedan kanske det inte är akuellt för mig idag. Jag vill fortsätta med det jag är intresserad av och jag tror det tar tid för en att inse vad man vill, tills man en dag står där med drömjobbet. Därför vill jag inte bestämma något i förväg som skulle hindra mig från en stor valmöjlighet, jag tar det mesta som det kommer vilket jag inte vet vad det är.

[6. Reflektion och värdering: Anser du att det finns ämnen som inte bordefå pengar av staten för sin verksamhet? Finns det något ämne i gymnasiet som inte borde vara obligatoriskt?]
6. Man kan se samhället som ett puzzel, alla ämnen behövs. Både teoretiska och praktiska. Det handlar egentligen inte om att vissa yrken och utbildningar är värdefullare än andra, alla är lika mycket värda för att samhället ska fungera. så nej jag anser inte att det finns ämnen som inte borde på pengar av staten eftersom jag anser att alla behövs hur stor eller liten nytta det gör.

[7. Reflektion och värdering: Anser du att du är mest praktisk eller mest teoretisk? Anser du att indelningen är vettig?]
7. Jag tycker att oftast praktisk och teoretisk kunskap går hand i hand, det ena utesluter inte det andra. För att förstå och utföra någonting praktiskt behövs också teoretisk kunskap. Om man med frågan menar att man tycker det är roligt att läsa och ta till sig teoretisk kunskap och ta till sig en bra härledningsförmåga så stämmer det nog in på mig men jag kan också tycka att jag är duktig praktisk att utföra saker.

[8. Reflektion och värdering: Anser du att allting i universum har ett syfte eller ett mål för sin tillvaro?]
8. Enligt aristoteles behöver man både praktisk och teoretisk kunskap. Jag anser att allting har ett syfte och hänger ihop med varandra, även fast det kan vara svårt att tro. Men som jag sa tidigare tror jag inte att någonting utesluter det andra. Allting kanske inte har ett mål men jag tror att allt har ett syfte för att senare kanske ett mål.

[9. Reflektion och värdering: Anser du att klokhet är en viktig kunskap? I vilket ämne i skolan kan du lättast lära dig denna klokhet?]
9. Jag tror inte att klokhet är någonting som man kan "lära sig" i skolan i något speciellt ämne, jag tror att det handlar om erfarenheter. Har man blivit utsatt för ett viss situation kan man lära sig utav den erfarenheten vilket bidrar till klokhet så småningom. Klokhet för mig är ett sätt att tänka framåt och se till konsekvenser, sådant tycker jag man bara kan lära sig utav varandras erfarenheter.

[10. Reflektion och värdering: Anser du att etiken är en viktig kunskap? Hur lär du dig etik?]
10. Ja den är viktig för att det ska vara en bra sammanållning i samhället tycker jag. Jag lär och lärde mig främst det genom att självklart ta efter min familj och hur dom gör, speciellt mina föräldrar. Jag tror att man har ett stort ansvar då det gäller etik och moral om man är förälder, barnen gör som föräldrarna gör, inte som de säger.

[14. Reflektion och värdering: Anser du att datorn har kunskap? Eller intelligens?]
14. Nej verkligen inte. Även om det är som det står i texten att intelligensen kan jämföras och kontrasteras med den som människan bestitter är det vi människor som har skapat datorerna och därmed är det vår intelligens. Allt som vi sparar på en dator är också människans verk. Vi använder datorer för att till exempel lagra viktiga filer, som vi inte kan lagra imon oss själva. I dagens samhälle skulle vi antagligen inte klara oss utan datorer men samtidigt är det vi som har skapat det, hade vi aldrig skapat datorer från början hade ingen saknat det heller. Samtidigt eftersom vi lever ett så stressigt liv som vi gör har vi mycket att tacka datorn för.

[15. Reflektion och värdering: Anser du att musiken är den mest originella skapelsen? Eller matematiken? Har människan skapat matematiken eller upptäckt den? Och musiken?]
15. Jag tror att både musiken och matematiken alltid har funnits hos människan, mer eller mindre. Vi har från början fått saker att låta på olika roliga sätt och blivit underhållen utav de samtidigt som vi kanske har varit tvugna att användra matematik om man skulle urskilja saker eller räkna ut en situation. Nu idag tror jag det är nästan samma sak bara det att både musiken och matematiken är väldigt långt utvecklade. Jag tror att människan mer eller mindra har upptäckt matematiken, att vi allt eftersom märker att det vi "räknat ut" stämmer och att det faktiskt är ett utmärkt hjälpmedel. Musiken däremot tror jag att vi har skapat, därför att vi har märkt att vi mår bra av den och kan uttrycka våra känslor på ett fint sätt.

[22. Reflektion och värdering: Anser du att musik står högre än matematik? Ger musiken dig mer än matematiken?]
22. Nej jag anser inte att musiken står högre än matematiken. För mig är det två skilda ting som är viktiga på två olika sätt. Matematiken använder jag för att lösa gåtor och räkna ut saker. Musiken för mig är någonting som skulle vara enklare att leva utan och jag ställer mig det dilemmat. Jag tycker man kan jämföra matematiken med någonting vi behöver för att genomgå ting lättare och musiken som en avslappning och konst som gör att vi blir harmoniska.

[31. Reflektion och värdering: Kan du tänka dig oändligheten? Eller är det bara potentiellt och formellt?]
31. Jag tror att det finns en oändlighet, varför har vi annars suttit namn på den?

[42. Reflektion och värdering: Anser du att de matematiker och vetenskapsmän som finner skönhet och rationalitet i världen ( t ex Einsten och Schrödinger och teoretikerna kring "strängteorin") enbart inbillar sig? Inbillar du dig att världen är rationell eller vacker?]
42. Jag tror att vi inbillar oss, ja. Jag tror vi ser på vissa saker som skönhet och vackra för att vi får ett välbefinnande av det. Det är också olika från person till person, det jag tycker är vackert kanske inte en annan tycker. Jag tror att världen råkade bli som den blev då den skapades men vad säger att den inte kan vara vacker för det? Eftersom världen är så viktig för oss blir den också vacker för att den är så mäktig.

[44. Reflektion och värdering: Anser du att du är vad du lär dig? Att ditt jag förändras med kunskapen?]
44. Man kan ju tycka det eftersom våra utbildningar kallas ut"bildning". Med det ordet tolkar jag det som att man blir någon ny, jag bildar ett nytt jag med min nya kunskap. Men samtidigt tycker jag det vore konstigt om vi ändrar jag då vi får ny kunskap. Jag tror att vi kan ändra personlighet och attityd till livet då vi får ny kunskap och syn på livet, men jaget förändras inte tror jag.

[45. Reflektion och värdering: Kan du tänka dig att ägna dig ett åt ett livslångt lärande?]
45. Jag tror att vi mår bra av att lära oss saker genom hela livet. Är man intresserad av vad livet har att ge och dess olika satdier är man också villig att lära sig nya saker. Skulle vi vid en viss ålder sluta att lära oss saker skulle vårt liv nog vara ganska trist. Ett livslångt lärande är givetvis också en defenitionsfråga, vad vi lär oss och hur. Men i stort sätt skulle jag kunna tänka mig det ja, och jag hoppas att det är så, att jag lär mig saker genom hela mitt liv.

Inga kommentarer: